DRUŠTVENE MREŽE – OSNOVE USPEŠNOG MARKETINGA DEO 2 OD 2

U ovom delu pokrićemo preostale teme koje podrobnije objašnjavaju pravu moć društvenih zajednica.

Vremena kada je bilo dovoljno imati sajt ili pisati blog su odavno prošla. Statični sajtovi sa par strana radi lakše navigacije podsećali su na katalog proizvoda samo ne u papirnom već u elektronskom izdanju. U to vreme to je imalo svoju svrhu. Multimedijalni sadržaji nisu dominirali zbog sporosti ondašnjih modemskih veza kada je bilo teško prikazati film u realnom vremenu kao što danas svako može ako poseti You Tube. Zbog posetioca koji su većinom bili na običnim modemskim vezama i tek dosta kasnije poneki srećnik na ISDN takvi sadržaji su se retko stavljali. Sve se svodilo na tekst i statične slike. Ljudi su se družili kroz chat ( IRC na primer ) ali je to bilo daleko od današnjih društvenih zajednica.

Potom je nastupilo vreme interaktivnih sajtova koji su imali komunikaciju sa posetiocima i prema njihovim izborima i odgovorima nudili svoje sadržaje pamteći pri tome podatke do sledeće posete. Uz sve to razvijali su se razni programski i dizajnerski alati, kao na primer Adobe Flash, JAVA i drugi koji su se uklapali u potrebe tržišta. Nastale su razne vrste on-line playera za video i audio sadržaje na internetu, JAVA igrice i korisničke aplikacije, TV i AUDIO on-line streaming, čak i pandan Office paketu on-line tako da ga ne morate ni imati off-line tj. instaliranog na svom računaru lokalno, uz mogućnost da više ljudi radi sa različitih lokacija na istom dokumentu. Veće brzine i računara i internet veza, bezbednosni protokoli i nove aplikacije dovele su do toga da se on-line može mnogo toga više nego off-line. Korisnici danas većinu vremena kraj računara provedu ON-LINE tj. na internetu i pored pregršt programa instaliranih na svom računaru. U ne tako davna vremena sadržaji su se prvo preuzimali sa interneta na lokalni računar da bi se potom otvorili i koristili. Zbog sporosti veza nije bilo moguće koristiti ih on-line. Danas je drugačije i malo ko želi da nešto preuzima.

Danas je nastupilo vreme u kojem dominiraju društvene zajednice. Ljudi žele da budu deo toga. Zato danas nije dovoljno imati sajt ili blog ma koliko on bio lepo dizajniran, interaktivan ( funkcionalan tj. usmeren na to da ponudi najbolja rešenja posetiocima ) brz, sadržajan …

Danas je neophodno da ti sajtovi i blogovi budu dobro integrisani sa svim popularnim društvenim zajednicama. Verovatno ste primetili na internetu nove trendove prijavljivanja na razne nove servise sa postojećim Face Book  ili Twitter nalogom. Ne morate ponovo da popunjavate svoje lične podatke kroz prijavnu ( „Sign Up“ ) formu.

Moguće je na Face Book-u prikazati u iFrame-u čitav svoj sajt ili blog. I obratno, moguće je na samom sajtu prikazati Face Book i njegove opcije na primer čatovati sa svojim Face Book prijateljima koji su tog trenutka ulogovani na FB. Moguće je pisati blog i spojiti ga sa svojim Face Book nalogom tako da automatski svaki vaš novi članak bude objavljen i na vašoj FB stranici. Tamo drugi mogu da komentarišu i lajkuju vaš članak i da se sve to prikazuje „real time“, u realnom vremenu, na vašem blogu. Na taj način se ostvaruje jedan novi kvalitet. Ljudi ne moraju više da napuštaju Face Book ili Twitter da bi pratili neki blog, postavili video, registrovali se na nekom sajtu, obavili neku kupovinu. Da, moguće je integrisati svoju prodajnu stranicu ( „shoping cart“ ) sa Face Book stranicom odakle neko ko je na Face Book-u može odmah da obavi kupovinu bez odlaska na vaš sajt i nekakve prijave tamo. Usput, koncept Shoping Cart-a do detalja se uči i praktično radi ( postavićete ga na vaš sajt i FB page ) kao jedna od tema na našem dvomesečnom MASTER seminaru koji se  održava periodično. Bićete blagovremeno obavešteni kada krene prijava za novi termin.

U jednom trenutku svi ti predivno dizajnirani sajtovi prebogati korisnim sadržajem ličili su na luksuzne usidrene brodove koji više ne isplovljavaju jer nije bilo zainteresovanih putnika. Pojavom društvenih zajednica ljudi su shvatili da na internetu mogu naći ne samo sajtove sa različitim zanimljivim sadržajima već – DRUGE LJUDE. Korisnici računara bivali su sve više konstantno on-line a ne samo kada im nešto treba da nađu na internetu, neku adresu, cenu i slično. Na društvenim zajednicama su oduševljeno nalazili druge ljude i sa njima gradili odnose kao i off-line. I ljubav, i svađa, i prijateljstvo i šala i lepe i ružne stvari postale su realnost i na internetu. Mesta na kojima su se takve stvari odvijale postale su društvene zajednice: tamo možete da nađete i istomišljenike i neistomišljenike, možete se sprijateljiti ili posvađati, možete naći ali i izgubiti bračnog druga, možete biti i prevareni, možete dobiti i pomoć neznanca kada vam je potrebna, možete saznati o nekome više nego što o njemu zna bilo ko drugi, možete se poveriti i vi nekome itd.

Seoba posetioca sa sajtova i blogova na društvene zajednice je prirodno povukla za sobom i promenu u marketing pristupu na internetu jer ljudi su ti koji u krajnjoj liniji kupuju. Sem seobe značajno je poraslo vreme koje ljudi provode on-line jer su sada u kontaktu sa drugim živim ljudima što im drži pažnju. Čak i kada trguju dve kompanije ne treba zaboraviti da su iza trgovine ljudi. Oni koji vode te kompanije. Ko vam kaže da CEO neke kompanije neće kratiti vreme uveče na FB i možda spazi ponudu za vaš „napucani“ printerski server te vas kontaktira oko detalja.

Sajt je bio i ostao temelj na kojem gradite svoj on-line posao. Dodatni blogovi i sajtovi su noseći stubovi i zidovi a prozori i vrata su vaši nalozi na društvenim zajednicama kroz koje drugi mogu da provire i vide šta im se nudi, odnosno uđu na vrata i dođu kod vas. Što više prozora  imate uočljivija je vaša ponuda. Možete naravno imati i vidno istaknutu reklamu za posetioce.

A kao i u stvarnoj poslovnoj zgradi potrebno je paziti na kradljivce, imati „noćnog čuvara“, obezbeđen sef i alarme. Bezbednost na internetu je tema NAPREDNOG seminara u okviru Net škola INTENSIVE programa.  Kako da se sačuvate od prevara i  krađa na internetu? Kako da saznate kome ste „na oku“ ? Kako da zaštitite svoju on-line imovinu, koja može biti vrednija i od auta i od kuće koje nikada ne biste ostavili otključane i na izvol’te.

Ljudi su oduvek preporučivali jedni drugima nešto. Niste to tako baš nazivali tj. počinjali rečenicu sa „Da ti preporučim nešto …“ ali ste to radili, radite i radićete a i drugi isto tako. Svaki put kada ispričate gde ste videli nešto povoljno vi ste nekoga ili nešto preporučili nekome. Svaki put kada o nečem kažete svoje mišljenje vi ste uradili neku preporuku. Ne mora biti samo hvala, može biti i pokuda  – preporuka da se „to i to zaobiđe“. Van interneta bili ste ograničeni na uzak krug ljudi koji su u tom trenutku oko vas. Na primer na komšinice sa kojima sednete i popijete kafu, drugovima sa kojima igrate nedeljom fudbal, kolegama u kancelariji, prijateljima na nekom okupljanju koji su za istim stolom sa vama itd. I ta se vaša reč čula među onima koji su u datom trenutku tu sa vama.

Društvene zajednice omogućavaju da krug primaoca vaše poruke bude ogroman. Većina ljudi na Face Book-u ima barem 300-400 ljudi na listi prijatelja. Tu stavljamo sem osoba koje lično zaista i poznajemo i one koji su tu jer su se nekada oko nečega sa nama složili, lajkovali naš komentar ili mi njihov pa se eto i „oprijateljismo“. No svaki put kada napišete nešto ta vaša „pisanija“ automatski, bez ijednog vašeg dodatnog klika postaje vidljiva stotinama ljudi. I za razliku od off-line primera gde je poruka doprla samo do onih koji su i fizički tu sa vama, vaša on-line poruka dopire i do onih koji u momentu kada ste je pisali nisu na netu. Kada se kasnije uloguju na svoj nalog videće je, mogu izraziti slaganje ili neslaganje i diskusija teče. Pogledajte koliko je ovaj koncept zaista moćan ukoliko želite da ga iskoristite za marketing!

Ima primera recimo plasiranja lažnih vesti – da je na primer neki poznati političar ubijen u atentatu sa linkom na vest. Ili da se neka poznata pevačica slikala gola. Ovakve „patke“ dovode hiljade posetioca, ponekad i milione ako su plasirane na engleskom i ciljaju široku populaciju. Da li je to u redu? Naravno da nije, ali na tom lošem primeru želimo da vam pokažemo kako cela stvar može da funkcioniše.

Jasno je da vaše „normalne vesti“, kao na primer promotivne akcije, popusti i slično neće zanimati široku populaciju koliko i ovakve „patke“ ali će zanimati nekoga to je sasvim sigurno. „Dobar glas daleko se čuje a loš još dalje“. Ali se i dobar ipak daleko čuje.

Šta to u stvari znači da nekoga zanima vaša on-line ponuda u svetu društvenih zajednica? To znači da će je „lajkovati“, pozitivno prokomentarisati, podeliti na svoj zid ( „wall share“ ), kliknuće na PRISUSTVUJEM ( „I’m Attending“ ) ako je u pitanju neki događaj ( „event“ ) i šta još ? Stvarno šta tu ima još? Šta mislite ? Pa sada ide KLJUČ za uspeh – sve osobe koje ta osoba ima na svojoj listi prijatelja će to videti! Dobiće kroz svoj kanal „novosti“ ( „news“ ) obaveštenje o tome da je „ta i ta osoba“ koja je njima na listi prijatelja „to i to uradila“. Od svih drugih ponuda na društvenim zajednicama ljudi najviše prate upravo kanal novosti da vide šta ima novo kod drugih koji su im na listi prijatelja. Na ovaj način postiže se ključ uspeha na društvenim zajednicama – VIRALNOST. Viralnost je termin izveden po analogiji sa virusnim infekcijama. Kada se neko zarazi u stvarnosti na primer virusom gripa prenosi ga drugima u svojoj okolini oni dalje i tako redom dok bolest ne dobije epidemijske razmere.

Uporedite ovo sa nekada popularnim prepričavanjem filma ili TV emisije „Jel si gledao na drugom kanalu onaj film sinoć, baš  je bio dobar!“ Ali u ono vreme, a ne tako davno, ako  ima reprize ima, ako nema ostaje kajanje što niste pratili program. Danas svaki video koji vam se dopadne sa par klikova mišem možete postaviti na svoj profil i dodati komentar kojim ga preporučujete drugima. Nema propuštenih dobrih emisija, nema čekanja repriznog termina, svako ko želi može da pogleda i to onda kada mu odgovara.

Sve ovo ima za posledicu i obilje informacija u kojima se ponekad pogubimo. Sve je „bajno, sjajno i toliko fenomenalno“ da je teško razlučiti na šta vredi a na šta ne vredi potrošiti vreme na detaljnije upoznavanje. Kako se sa time izboriti? U marketingu danas informacija treba da bude kratka, intrigantna i uverljiva – „magnetna“ u bilo kom obliku da je – tekst, slika, video … Ona ne služi da objasni vašu ponudu u detalje već samo da privuče pažnju i da zainteresuje ljude da dođu na vaše web mesto. Ako ste ih dobro zaintrigirali doći će i upoznaće se sa detaljima vaše ponude.

Da se vratimo na viralnost. Teoretski od jedne jedine osobe kojoj pošaljemo magnetnu poruku možemo kroz par minuta dobiti preko milion primaoca. Kako? Jedna jedina osoba koja je od nas dobila poruku za manje od minuta može klikom miša da „podeli“ ( „share“ ) i postavi našu poruku na svoj “zid” ( “wall” ) gde će je videti 100 drugih osoba koje su joj u listi prijatelja. Njima isto tako treba manje od minuta da to isto urade i svako podeli sa po 100 svojih prijatelja čime se broj primaoca za manje od dva minuta popeo za 100 x 100 = 10.000 ! I u sledećem minutu imaćemo 100 x 10.000 = 1.000.000 novih primaoca. Teoretski je tako. Događa li se to u praksi? Događa se ali retko. Događalo se sa gore pomenutim lažnim vestima i sa ponekim vestima koje su „uzdrmale svet“ kao recimo katastrofa koja je pogodila Japan. No shvatate poentu: sistem može da radi za vas ali i vi morate u njega ubaciti magnetnu poruku. Naravno ne lažnu, zbog toga možete da završite i u zatvoru.

U praksi marketinške kampanje nisu ni blizu toliko uspešne u smislu viralnosti koliko „zemljotres u Japanu“. Od vašeg poznavanja marketinga ( ne interneta! ) i smisla za njega – koji se usput rečeno najbolje izgrađuje vežbom, zavisi koliko daleko ćete “dobaciti” sa porukom. Pri tome na društvenim zajednicama takve stvari ( promocija nečega ) su sasvim legitimne metode ako šaljete primaocima koji su „spojeni“ sa vama. Spajanje ( „prijateljstvo“ ) je ionako na dobrovoljnoj osnovi obe strane i uvek možete nekoga ukloniti iz liste ukoliko vas zatrpava porukama. A ako vam je to mio dragi prijatelj i off-line kojeg nemate srca da izbacite sa liste prijatelja na Face Book-u postoje podešavanja vašeg profila da vam ne stižu pozivi i obaveštenja o aktivnosti „te i te“ osobe koju navedete, a da ta osoba za to i ne zna.

KVANTITET NE DONOSI UVEK I KVALITET – NEMOJTE BITI SPAMER.

Ako se u ovome što sledi prepoznate vreme je da prestanete sa takvom praksom. Većina spamera jednostavno nije ni svesna koliko štete prvenstveno sebi čini ako se služi spamovanjem. Postoje načini da se uspešno radi i učićete ih u Net školi. Spamovanje jeste jedan od načina ali nije jedan od tih uspešnih načina. Spamovanje je jedan od najgorih načina. Pročitajte zašto je spamovanje pogubno po vas i vaš posao iako laici ne uviđaju šta je ta jedna poruka toliki problem i zašto se oko toga diže tolika frka.

Puko slanje poruka smatra se SPAMOVANJEM. Spam je neželjena poruka. To je ono kada recimo od nekoga dobijete poruku da se pridružite njegovom „najboljem i najperspektivnijem biznisu na svetu“ a da pre toga niste razmenili ni reč-dve o bilo čemu drugom. Spamovanje je slanje neželjenih poruka. To nije hakerisanje nečijeg naloga. Spamovanjem se služe mnogi početnici željni brzog uspeha i ne postižu uglavnom ništa sem što ponekad mogu trenutno da privuku masu znatiželjnika koji isto tako koliko su brzo došli da vide o čemu se radi brzo i odlaze. Tada se „krivica“ svaljuje na „ljude koji nisu razumeli prednosti“ itd.

Kako je spamer u prethodnom “ciklusu spamovanja” doveo neke ljude da vide o čemu se radi, iako su oni brzo i otišli spamer gaji nadu da će neka nova grupa ali ovog puta „pametnijih“ doći po istom metodu – slanjem neželjenih poruka. Ne znam na čemu spamer temelji uverenje da će neka druga grupa “žrtava spama” biti pametnija od prethodne, ima li to veze sa spoljnom temperaturom, položajem zvezda ili šta ali drugi ciklus kreće. I tako u krug dok se spamer ne umori i sa žaljenjem zaključi da je jedini „pametan“ koji je razumeo prednosti njegove ponude ali šta da se radi kada ljudi „nisu svesni koliko je to dobro“. Svaka ozbiljna firma koja ima saradnike koji se služe ovakvom metodom bi trebalo da reaguje na vašu prijavu. Ništa brže ne narušava ugled firme nego kada neko u njeno ime ovo radi. Nećemo sad odsecati glave zbog spama, ali prijava je poželjno sredstvo. Ili lično upozorenje pošiljaocu da ne želite da vam se šalju više takve poruke.

Ovaj metod nema nikakve veze sa marketingom privlačenja ( „attraction marketing“ ). Ja bih ga pre nazvao marketingom odbijanja jer redovne pošiljaoce jedne te iste poruke o nekakvom svom poslu ili sistemu za koju je očigledno da je „copy-paste pa redom svima po spisku“ obavezno stavljam na crnu listu i više od njih ne dobijam nikakve poruke. To radi i većina drugih korisnika da bi „sačuvali svoj mir“ i preporučujem i vama. Opcija blokiranja zato i postoji, a i opcija „Prijavi ovu poruku kao SPAM“ na svim društvenim zajednicama. Spamerski pristup marketingu je najbrži način da trajno uništite svoj imidž i izglede na uspeh. Spamovanje se u nekim zemljama „čašćava“ i zatvorom, a u svakom slučaju možete lako ostati bez naloga jer će vam zabraniti pristup servisu. Više o jednom sličnom događaju možete pročitati na ovom linku.

Kada ste na početku nekog posla ili imate ideju koju bi promovisali kako onda da obavestite ljude o tome? Uljudna, kulturna poruka, čak i ako nije lična i prisna i koja obavezno u sebi sadrži i obaveštenje o načinu kako neko može da se odjavi sa vaše liste ( “unsubscribe” ) kako ne bi u ubuduće dobijao slične poruke od vas je u redu. Takvu poruku vam neće zameriti čak ni najveći borci protiv spama, ali podvlačim mora imati u sebi jasno uočljivo obaveštenje ili link kako se odjaviti sa vaše liste primaoca.

Dakle, onima koji su se odjavili sa vaše liste ne slati više poruke.

A šta sa onima koji se nisu odjavili? Setite se naših nabitnijih lekcija

Lekcija br. 06 – ZNAČAJ DAVANJA VREDNOSTI – NAJBITNIJA LEKCIJA!

ŠIFRA ZA PRISTUP U ARHIVI: netskola110

Lekcija br. 18 – SISTEM – najvažnija stvar za uspeh vašeg projekta

ŠIFRA ZA PRISTUP U ARHIVI: netskola21